Suma Wszystkich Smaków

30 grudnia 2009

Hurma czyli prawdziwy Posiłek Zeusa

Suma wszystkich smaków zaprasza na egzotyczną podróż w świat owoców

kierunek:
HURMA WSCHODNIA



Hurma wschodnia, Persymona albo Kaki - bo tak właśnie po polsku nazywa się ten owoc - jest jednym z wielu symboli Świąt Bożego Narodzenia w Portualii. Nie może zabraknąć go na stole wigilijnym. Kolor ma intensywny, pomarańczowy. 

W języku portugalskim nazywany jest dióspiro. Termin ten wywodzi się z języka greckiego. Diospyros to Posiłek Zeusa. Owoc ten pochodzi z Chin i jest bardzo popularny w Japonii. Uprawia się go też w Portugalii i dlatego właśnie gości na tutejszych stołach - zwłaszcza w Boże Narodzenia i Karnawał. Bardzo zdrowy. Bogaty w witaminy A, B i E. Źródło wapna i żelaza oraz białka.  W smaku jest bardzo delikatny i słodki jak śliwka. Rozpływa się w ustach! Warto spróbować!


Suma Wszystkich Smaków życzy Wspaniałego Nowego Roku 2010!

5 komentarze:

maysel pisze...

Nie wiesz może z jakiego języka pochodzi ta nazwa "hurma"? |Zaciekawiło mnie to, bo po turecku hurma znaczy daktyl. Może są jakoś spokrewnione te owoce? Ale w sumie takie różnice znaczeniowe różnych nazw zaczerpniętych z różnych języków często się zdarzają.Jak np. słoń w języku polskim pochodzi od tureckiego aslan, który z kolei w jęz. tureckim znaczy ...lew:)

Ariadna pisze...

Hej Maysel, nie wiem, ale ciekawy temat! poszukam, popytam...i jak coś się dowiem, to dam znać! Buziaki!

MZ pisze...

W kwestii lingwistycznej się nie wypowiem, a przynajmniej jeszcze nie,
ale owoc jadłam i bardzo mi smakował, a że Zeusowi też...

Unknown pisze...

Poszukałam trochę i niestety nie udało mi się znalezć pochodzenia tej nazwy. Ale podobno jedna z polskich nazw tego owocu to śliwkodaktyl. Spokrewnione też są choć nie wiem jak blisko bo niezbyt się znam na botanice. Oba należą do jądrowców naczyniowych nasiennych z tego co mi się udało ustalić:)

Ania Włodarczyk vel Truskawka pisze...

Hurma wschodnia - tego nie słyszałam. Ładne :)

 

Kto jest z nami...